måndag 7 maj 2007





Varning!
När jag är en gammal kvinna ska jag gå klädd i purpur och en röd hatt som inte alls passar till.
Och jag ska slösa min pension på konjak och sommarhandskar, på satinsandaler och så ska jag säga:
- Det finns inga pengar till smör!

Jag ska slå mig ned på trottoaren när jag är trött, och jag ska glufsa i mig allt som bjuds på varuhusdemonstrationerna. Och ringa i alarmklockor. Och dra min käpp längs staketet, och ge tillbaka för min välanpassade ungdomstid.
Jag ska gå ut i tofflor i regnet, och plocka blommor i andras trädgårdar - och lära mig spotta.
Då kan man gå klädd i förskräckliga blusar och bli allt fetare, och äta åtta korvar på en gång - eller bara bröd och potatis under en hel vecka...
Och samla pennor och kritor och ölunderlag och saker i askar.
Men nu måste vi ha kläder som håller oss torra, och betala vår hyra och inte svära på gatan - och vara ett gott exempel för barnen.
Vi vill ha vänner på middag och läsa tidningrna. Men, kunde jag inte börja så smått redan nu? Så människorna som känner mig inte skulle bli så chockerade och överraskade, NÄR jag sen verkligen ÄR gammal och börjar gå klädd i purpur.




(Teckning: Lena Börjeson; text förmedlad av Christina A)

Inga kommentarer: